تکرار تراژدی  استانداردهای کاغذی

شهربازی محلی برای گذراندن اوقات فراغت محسوب می‌شود بااین‌حال این محل تفریحی می‌تواند خطراتی نیز با خود به همراه داشته باشد. خطرات محتمل در شهربازی شامل اتفاقات کوچک مانند خراشیدگی و زخم سطحی تا اتفاقات بزرگ مانند خرابی دستگاه‌ها و حتی خطر مرگ می‌شود.

تکرار تراژدی  استانداردهای کاغذی


شهربازی محلی برای گذراندن اوقات فراغت محسوب می‌شود بااین‌حال این محل تفریحی می‌تواند خطراتی نیز با خود به همراه داشته باشد. خطرات محتمل در شهربازی شامل اتفاقات کوچک مانند خراشیدگی و زخم سطحی تا اتفاقات بزرگ مانند خرابی دستگاه‌ها و حتی خطر مرگ می‌شود. ازاین‌رو رعایت نکات ایمنی شهربازی تا حد زیادی از این اتفاقات ناگوار جلوگیری می‌کند. به همین منظور رعایت استانداردها در شهربازی‌ها و نظارت بر استانداردها موضوع بااهمیت و به عبارتی دیگر حیاتی است که ضرورت دارد در روند اجرا آن جدیت خاصی در نظر گرفته شود. اما اطلاعات و آمار نشان می‌دهد که نظارت‌ها آن‌چنان هم اصولی و ریزبینانه نبوده است چرا که شهربازی‌های اصفهان و داستان تعطیلی مکرر آن به جهت حوادثی که گاه‌وبیگاه در آنها رخ می‌دهد و جان افراد که بعضاً قشر کودک و نوجوان هستند را به خطر می‌اندازد تبدیل به کلیشه‌ای شده که هر بار سروصدایی به پا می‌کند. اکنون شهربازی پارک ناژوان اصفهان جدیدترین کانون حادثه محسوب می‌شود که دو روز گذشته 9 مصدوم را به همراه داشت.

: این حادثه دقیقاً در روزی اتفاق افتاد که علی مالکی، مدیرکل استاندارد اصفهان از نظارت‌های دوره‌ای بر تجهیزات و دستگاه‌های بازی در شهر‌های بازی، پارک‌های بادی و مجموعه‌های آبی اصفهان خبر داده بود و دقیقاً چند ساعت بعد رخدادی تلخ در یکی از شهربازی‌های شهر رقم خورد. در ابتدایی‌ترین اظهارنظرها مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از دارابودن گواهی استاندارد تاب زنجیری واقع در این شهربازی خبر داد و این نکته سؤالی اساسی را در اذهان ایجاد می‌کند که استانداردهای مطرح شده بر چه اساس و مبنایی بوده است؟ استاندارد استانداردهای موجود آیا به‌روزرسانی شده است؟ حادثه شهربازی پارک ناژوان اصفهان نشان داد استانداردهایی که مبنا و شاخص در نظر گرفته می‌شوند نیاز به بازنگری دارند و برای خانواده‌هایی که در ایام تعطیلات تابستانی شهربازی‌ها را به‌عنوان یکی از اماکن تفریحی در نظر می‌گیرند اطمینان از استانداردها بسیار حائز اهمیت است. استان اصفهان دارای ۸۸ مجموعه تفریحی شهربازی و پارک آبی است که تا به امروز استانداردهای لازم را دریافت کرده‌اند؛ اما اینکه فردا کدام یک از این اماکن مهر پلمب را به جهت ناایمن بودن و ایجاد حادثه دریافت کنند را نمی‌توان باتجربه کردن پاسخگو بود پیش از اینکه تعدادی دیگر از نوجوانان مصدومان بعدی باشند استانداردهایتان را نه‌تنها بر روی کاغذ که در واقعیت استاندارد کنید.

ارسال نظر